Goed nieuws: de rechtsbijstandsverzekering is eindelijk fiscaal aftrekbaar!

Slechts 10% van de gezinnen heeft een uitgebreide rechtsbijstandsverzekering die hen juridische middelen aanreikt om bij conflicten hun belangen te verdedigen. Om meer mensen toegang te geven tot het recht werkte de regering een nieuwe fiscale stimulans uit. De wet tot het toegankelijker maken van Justitie is op 5 april door de Kamer van volksvertegenwoordigers goedgekeurd.

Wat betekent dit concreet?

De wet voert een belastingvermindering in voor de premies van rechtsbijstandsverzekering die voldoen aan een aantal voorwaarden inzake gedekte risico’s, minimale dekking, waarborg en wachttijden. Deze wet komt in de plaats van de vrijstelling op de verzekeringspremie (KB 15.01.2007). Deze vrijstelling van 9,25% jaarlijkse belasting (13,32 EUR) wordt nu dus afgeschaft.

Fiscale aftrekbaarheid van polissen die minimumdekkingen aanbieden

De verzekeringsnemer kan tot 310 EUR premie per jaar inbrengen (geïndexeerd): dit kan vanaf het aanslagjaar 2020 een belastingvermindering tot 124 EUR opleveren. De wet bepaalt uitsluitend de minimale voorwaarden waaraan een rechtsbijstandsverzekering moet beantwoorden om in aanmerking te komen voor een fiscale stimulans vanwege de overheid.

Bijzondere waarborgen met een hoge schadefrequentie zoals rechtsbijstand bij arbeids- en bouwgeschillen en een eerste echtscheiding vormen een onderdeel van deze minimale dekking.

De exacte modaliteiten worden nu uitgeschreven in een koninklijk besluit. Aangezien de wet van kracht is op de eerste dag van de vierde maand volgt op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, zullen d eerste polissen voor de late zomer of het najaar van 2019 zijn. Enkel de premies betaald nà de inwerkingtreding van de wet zijn fiscaal aftrekbaar.

De rechtsbijstand krijgt dus de wind in de zeilen!

Dankzij deze fiscale maatregel zullen nog meer mensen zich kunnen wapenen met een solide rechtsbijstandverzekering.

Interesse of vragen? Stuur een bericht naar info@assurea.be

Bron: DAS

Lees het volledige bericht


Fiscale aftrekbaarheid rechtsbijstandverzekering

De wet tot het toegankelijker maken van de rechtsbijstandverzekering is een feit.

Om de rechtspraak toegankelijk te houden, kondigde minister Koen Geens in zijn groot justitieplan een hervorming van de rechtsbijstandverzekering aan. Na een lange discussie keurde de Kamer van Volksvertegenwoordigers het wetsvoorstel goed.

Wat betekent de nieuwe wetgeving?

Fiscale aftrekbaarheid van de premie: wie de verzekering neemt, kan tot 310 EUR premie aftrekken van haar/zijn belastingen. Dit komt neer op een belastingvermindering tot 124 EUR.
Extra dekkingen: in ruil daarvoor dient de rechtsbijstandsverzekeraar zijn klanten te verzekeren tot minstens 13.000,00 EUR in burgerlijke zaken, 13.500,00 EUR in strafzaken en 6.750,00 EUR in bouwgeschillen en echtscheidingen. De vrije keuze van advocaat blijft gegarandeerd. Voor deze speciale rechtsbijstandverzekering wordt per rechtsprestatie een tarief bepaald. De advocaat krijgt voor elke zaak de keuze om zich daaraan te houden of niet.

De tarieven dienen nog te worden uitgeschreven bij koninklijk besluit. Het is nog onduidelijk wanneer dit zal gebeuren nu de verkiezingen voor de deur staan.
De wet treedt in werking op de eerste dag van de vierde maand die volgt op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. Wellicht zal dit voor de late zomer of het najaar van 2019 zijn. Enkel de premies betaald nà de inwerkingtreding van de wet zijn fiscaal aftrekbaar.

 

Lees het volledige bericht

De gevolgen van een mogelijke brexit op het rijbewijs

Ik heb een Brits rijbewijs, wat moet ik doen? 

Bij een harde Brexit: 

Ben je houder van een rijbewijs van het VK dan kan je vóór 29 maart 2019 naar jouw gemeente gaan om je rijbewijs van het VK om te wisselen naar een Belgisch rijbewijs via een eenvoudige omwisselingsprocedure. Na 29 maart 2019 kan je jouw rijbewijs nog altijd omwisselen. De omwisseling van een niet-Europees rijbewijs neemt meer tijd. Het is dus sterk aan te bevelen om de omwisseling te voltooien voor 29 maart 2019. 

Bij een Brexit met een uittredingsakkoord: 

Tijdens de overgangsperiode blijven alle huidige EU-regels van kracht voor het VK. Als je een rijbewijs hebt dat in één van de EU-landen is afgegeven, wordt dit erkend in de hele EU. Als je over een rijbewijs beschikt van het VK dan kan je tot
31 december 2020 naar jouw gemeente gaan om jouw rijbewijs van het VK om te wisselen naar een Belgisch rijbewijs via een eenvoudige omwisselingsprocedure. 

Kan ik mijn Brits rijbewijs behouden én een Belgisch rijbewijs verkrijgen? 

Ja, zodra het Britse rijbewijs een niet-Europees rijbewijs wordt, en je wil je rijbewijs van het VK behouden, dan kan je een Belgisch rijbewijs verkrijgen nadat je het theorie- en praktijkexamen in België hebt afgelegd. 

Kunnen Britse toeristen in België met hun Brits rijbewijs rondrijden? 

Zolang het Britse rijbewijs wordt aanzien als een Europees rijbewijs, kan je in België rijden met je Brits rijbewijs. 

Zodra het Britse rijbewijs wordt aanzien als een niet-Europees rijbewijs en zolang je niet ingeschreven bent in België, kan je tijdens een zakenreis of vakantie in België, ofwel rijden met: je internationaal rijbewijs (conventie van Wenen en van Genève) 

je nationaal rijbewijs indien het conform is met één van deze modellen: https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/downloads/hoofdstuk_33_-uk.pdf (PDF, 1.46 MB) 

Zodra je in België ingeschreven bent en houder bent van een Belgische identiteits- of verblijfskaart, moet je houder zijn van een Belgisch of een Europees rijbewijs 

Vragen?  Indien je hieromtrent nog vragen hebt, mag je deze steeds sturen naar buitenlandse.rijbewijzen@mobilit.fgov.be(link stuurt een e-mail).

 

Lees het volledige bericht

Wat te doen bij conflict met een reisorganisator?

Een hele tijd geleden boekte je een heen-en-terugvlucht, maar je verneemt nu dat de vlucht met vertraging zal vliegen of geannuleerd is. Wat moet je doen?

Ben je al op de luchthaven, ga dan naar de incheckbalie of naar de boarding gate en vraag de tekst waarin je rechten worden uiteengezet, met name die met betrekking tot compensatie en bijstand.

Controleer allereerst of er een vervangingsvlucht is voor de vertraagde of geannuleerde vlucht en of je hiervoor in aanmerking komt.
Is er geen vlucht beschikbaar, boek dan een andere vlucht en bewaar het ticket en betalingsbewijs.

Afhankelijk van het aantal uur vertraging of als de vlucht werd geannuleerd, heb je recht op bijstand ter plaatse. Hierover later meer.

Weer thuis meld je de schade aan je reisverzekeraar (als je zo’n verzekering hebt afgesloten) en doe je aangifte bij je rechtsbijstandsverzekeraar.

 

Welke procedure moet je volgen om een compensatie te krijgen van de reisorganisator?

Je kunt je rechtsbijstandsverzekeraar vragen compensatie te eisen van de reisorganisator of je kunt zelf een klacht indienen via het Europese formulier (EU261).

Om geldig een klacht te kunnen indienen, moet je de bewijsstukken van je schade bewaren. Dit zijn de vliegtickets van de vertraagde of geannuleerde vlucht en eventueel het ticket en betalingsbewijs van de vervangende vlucht.
Bewaar ook het bericht van de reisorganisator waarmee deze je informeerde dat je vlucht vertraagd of geannuleerd was. Heb je zo geen bericht ontvangen, maak dan eventueel een foto van het bord met de vluchtinformatie.

Naast de terugbetaling van de tickets, heb je volgens Verordening (EG) nr. 261/2004 van he Europees Parlement en van de Raad van 11 februari 2004, ook recht op een compensatie per passagier.

Om deze te bepalen, berekent u het aantal kilometer tussen de luchthaven van vertrek en de luchthaven van bestemming.
Het bedrag van de compensatie bedraagt 250 euro voor een vlucht van 1500 km of minder, 400 euro voor vluchten van meer dan 1500 km binnen de Europese Unie en voor andere vluchten tussen 1500 en 3500 km en 600 euro voor alle andere vluchten.

Deze compensatie kan worden verlaagd met 50 % als een andere vlucht werd aangeboden en afhankelijk van het aantal uren dat is verstreken na het geplande aankomstuur van de oorspronkelijke vlucht.

Naargelang van het aantal uur vertraging heb je ook recht op maaltijden en verfrissingen ter plaatse tijdens de wachttijd, hotelaccommodatie als noodzakelijk en vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie. Je hebt ook recht op twee gratis telefoongesprekken.

 

Wat te doen als de luchtvaartmaatschappij failliet ging of in vereffening is?

In dat geval hoef je je geen zorgen te maken. De reisorganisatoren zijn verplicht zich te verzekeren tegen insolventie (21 november 2017. – Wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten).

In geval van insolventie van een professioneel biedt de verzekeringsovereenkomst krachtens artikel 12 van het koninklijk besluit van 29 mei 2018 betreffende de bescherming tegen insolventie bij de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten de volgende dekking:
1° de voortzetting van de reis, indien dit mogelijk is;
2° de terugbetaling van de bedragen die de begunstigde reeds heeft voldaan bij het sluiten van de overeenkomst met de professioneel;
3° de terugbetaling van de bedragen van de reisdiensten die niet kunnen worden verstrekt als gevolg van de insolventie van de professioneel;
4° de repatriëring van de reizigers, wanneer de uitvoering van de overeenkomst met de professioneel reeds een aanvang heeft genomen en deze overeenkomst voorziet in het vervoer van de begunstigde, en indien nodig, de accommodatie in afwachting van de repatriëring.
§ 2. Bij een schadegeval bepaalt de verzekeraar de meest aangewezen tussenkomst ten gunste van de reiziger.

 

Wat te doen bij een staking of andere gevallen van overmacht ingeroepen door de maatschappij?

De overheid stelde eerder dat overmacht niet mag worden ingeroepen door luchtvaartmaatschappijen om hun verantwoordelijkheid te ontlopen en te weigeren een compensatie uit te keren aan de passagiers.

Er bestaan immers verschillen naargelang van de hoedanigheid van de initiatiefnemers van de staking.

Betreft het personeel van een bedrijf dat actief is op de luchthaven, dan kan de luchtvaartmaatschappij zich beroepen op overmacht.
Gaat de staking uit van het personeel van de luchtvaartmaatschappij zelf, dan is er geen sprake van overmacht. Staakt het personeel van de luchtvaartmaatschappij zonder aanzegging, dan is de staking geen geval van overmacht.

Het Hof van Justitie van de Europese Unie beschouwt een technisch probleem op zich niet als overmacht.

Er moet dus geval per geval worden nagegaan of de overmacht waarop de luchtvaartmaatschappij zich beroept, correct is en of er compensatie moet betaald worden.

 

Denk eraan dat dergelijke procedures lang duren en onzeker zijn omdat sommige maatschappijen er alles aan doen om passagiers geen of geen correcte compensatie te moeten betalen.

Luchtvaartmaatschappijen stellen dikwijls een forfaitaire compensatie voor. Afhankelijk van de omstandigheden is het aangewezen om deze te aanvaarden en niet voor een lange en onzekere procedure te kiezen.

 

Bron : Euromex

 

Lees het volledige bericht

Tips om waterschade te vermijden

Winterkou ligt vaak aan de basis van aanzienlijke schade veroorzaakt door water.

Met een beetje voorzichtigheid en regelmatig onderhoud kun je dit echter gemakkelijk vermijden. Hieronder enkele tips.

Vermijd insijpeling van regenwater in je woning

  • Kans op regen? Verlaat je woning nooit als er nog een raam openstaat, zeker geen dakraam. Zorg ervoor dat de gevels in goede staat zijn en laat scheuren herstellen om waterinsijpeling te voorkomen.
  • Check regelmatig de staat van je dak en zolder, vooral na hevige regenval of felle wind.
  • Controleer de goede staat van dakgoten, kroonlijsten en regenpijpen.
  • Verwijder regelmatig alle vuil uit de goten en zorg ervoor dat het onderste deel van de regenpijpen niet verstopt raakt.

Voorkom vorstschade

  • Laat waterleidingen die zijn blootgesteld aan vorst, in het bijzonder leidingen naar een waterkraan in een buitenmuur of tuin, leeglopen en isoleer ze. Denk ook aan wasmachines in onverwarmde ruimten.
  • Als een woning meerdere dagen niet bewoond is, kun je de waterinstallaties en centrale verwarmingssystemen laten leeglopen, tenzij je ervoor zorgt dat de temperatuur voldoende hoog is om bevriezing te voorkomen.
  • Houd er rekening mee dat als de omgevingstemperatuur te laag is, er paraffine kan ontstaan in de stookolieleidingen, waardoor de installatie stilvalt en de schade ernstiger wordt.
  • Voer een grondige controle uit zodra het begint te dooien en vergeet de onbewoonde ruimten van het gebouw niet.

Algemeen

  • Controleer regelmatig de staat van de waterleidingen zodat je een beginnend lek snel kan opsporen. Een ‘lekkende’ kraan zorgt voor 4 liter water per uur, dit is bijna 700 liter na een week!
  • Let op als het eerste water dat uit een kraan komt na een periode van niet-gebruik geel of bruinachtig is. Dit kan erop wijzen dat de binnenkant van de pijp aan het roesten is. Als je niets doet, zal de roestvorming uiteindelijk zorgen voor barsten in de leiding.
  • Check de waterdichtheid van de afdichtingen rond douches en baden zodat er geen water insijpelt als je ze gebruikt.
  • Kies bij voorkeur een wasmachine en vaatwasser die uitgerust zijn met een anti-overloopsysteem en zet ze niet op als je niet thuis bent.
  • Houd kinderen in de gaten want meestal spelen ze graag met water.
  • Maak er een gewoonte van om het water in je woning af te sluiten als je voor een paar dagen weggaat.

Wat je woningverzekering meestal niet dekt:

  • De herstelling van de toestellen die het schadegeval hebben veroorzaakt (kapotte wasmachine, verwarmingsinstallatie stuk door het vriesweer, …).
  • De herstelling van daken en terrassen langs waar het water is binnengesijpeld. In sommige gevallen de schade die te wijten is aan een gebrek aan onderhoud of preventie (bv. buitenverblijf achterlaten zonder bescherming tegen vorst).
  • De waarborgen kunnen verschillen van maatschappij tot maatschappij. Neem gerust contact met mij op als je wil weten wat jouw contract precies dekt.
  • Sommige verzekeringsmaatschappijen bieden ook een bijstand aan, genaamd ‘herstelling in natura’, die instaat voor dringende herstellingen.

Bron: www.abcverzekering.be

Lees het volledige bericht

Verzekering voor huurdersaansprakelijkheid verplicht in Vlaanderen en Wallonië

Sinds 1 januari 2019 geldt een aanpassing van de regionale huurwetgevingen die in sommige  gevallen een verplichte verzekering voor huurder en/of verhuurder inhoudt. In Brussel en Wallonië is de huurwetgeving het voorbije jaar aangepast. In Vlaanderen is de wijziging voorzien voor 1 januari 2019. Wat verandert er op vlak van verzekeringen?

Vlaanderen

  • De huurder is verplicht om een huurdersaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, ten minste met de waarborgen Brand en Waterschade.
  • De verhuurder is verplicht om een brandverzekering af te sluiten.

Voor meer info: www.vlaanderen.be

Brussel

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft ook specifieke regels vastgelegd voor de verhuur van woningen en huurovereenkomsten voor studenten en medehuurders. In tegenstelling tot Wallonië en Vlaanderen voorziet Brussel geen verplichte verzekering. Voor meer info: www.huisvesting.brussels

Wallonië

De huurder is verplicht om een huurdersaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Het bewijs daarvan moet hij bezorgen aan de verhuurder. De verhuurder kan een ‘afstand van verhaal’ aan zijn brandpolis laten toevoegen en de meerprijs daarvan doorrekenen aan de huurder als die geen bewijs van zijn verzekering bezorgt. Voor meer info: http://lampspw.wallonie.be/dgo4/site_logement/

Concreet

In Wallonië, en in Vlaanderen in principe vanaf 1 januari 2019, moeten huurders dus verplicht een huurdersaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Meestal voorzien eigenaars in de huurovereenkomst nu ook al de verplichting voor de huurder om een woningverzekering af te sluiten. Op die manier zijn eigenaars er zeker van dat eventuele schade aan het gehuurde pand gedekt zal zijn.

Het gebeurt ook regelmatig dat de huurder vrijgesteld wordt van die verplichting wanneer de eigenaar een clausule ‘afstand van verhaal’ opneemt in het contract. De huurder moet echter goed nakijken dat de clausule wel degelijk in de huurovereenkomst voorzien is. De verplichte verzekering voor verhuurders en/of huurders wijzigt dus niets aan de huidige manier van werken. In veel gevallen sluiten eigenaars (verhuurder of niet) en huurders immers een woningverzekering af.

Nog geen brandverzekering?

U bent huurder?  Met onze brandverzekering voldoet u niet alleen aan eventuele wettelijke verplichtingen als huurder, maar heeft u  ook een transparante en complete woningverzekering voor uw huurdersaansprakelijkheid en inboedel. Hij komt niet voor onaangename verrassingen te staan bij een schadegeval.

U bent eigenaar verhuurder? Met onze brandverzekering voldoet u niet alleen aan eventuele wettelijke verplichtingen als verhuurder, maar heeft u ook een transparante en complete woningverzekering en komt u niet voor onaangename verrassingen te staan bij een schadegeval.

 

Vraag hier uw offerte aan voor een brandverzekering

 

Lees het volledige bericht

Pensioensparen

Sinds de publicatie van de wet over het duaal pensioensparen kunnen pensioenspaarders kiezen tussen het fiscale plafond van 960 euro met een fiscaal voordeel van 30 % en het fiscale plafond van 1.230 euro met een fiscaal voordeel van 25 %.

Wat is duaal pensioensparen

Voortaan kan u jaarlijks een keuze maken omtrent zijn fiscaliteit voor uw pensioenspaarplan.

1/ u kiest voor een jaarlijks spaarbedrag kleiner of gelijk aan het fiscale maximum van 960 EUR. In dit geval geniet u een belastingvermindering op de spaarpremie van 30%.

2/ of u kiest voor een spaarbedrag hoger dan 960 EUR, tot maximum 1 230 EUR. In dit geval geniet u een belastingvermindering op de spaarpremie van 25%. Die uitdrukkelijke keuze om meer dan 960 EUR te sparen zal elk jaar opnieuw door de cliënt moeten gemaakt worden.

Lagere bedragen dan 1.230 EUR kunnen immers resulteren in een lager fiscaal voordeel dan bij het fiscale regime van 30%. Daarom adviseren we om steeds het fiscale maximumbedrag te kiezen. Door te opteren voor het maximale jaarlijkse bedrag van 1.230 euro verhogen de toekomstig aanvullend pensioenkapitaal aanzienlijk.

Wat is mijn fiscaal voordeel?

  • Stortingen tot 960,00 euro genieten een belastingvermindering van 30% op het volledige bedrag (maximaal 288,00 euro + gemeentebelasting).
  • Stortingen boven 960,00 euro genieten een belastingvermindering van 25% op het volledige bedrag (maximaal 307,50 euro + gemeentebelasting).

Welke voorwaarden gelden er?

  • Verzekeringnemer = de verzekerde
  • De stortingen moet definitief zijn en in de Europese Economische Ruimte (EER) gedaan zijn.
  • Per jaar mag er slechts op 1 pensioenspaarverzekering of pensioenspaarrekening gestort worden.
  • Een bank of verzekeringsmaatschappij mag per belastingplichtige slechts 1 rekening of verzekering afsluiten.
  • Aanvangsleeftijd: de polis moet worden afgesloten vóór het jaar waarin de verzekeringnemer de leeftijd van 65 jaar bereikt.
  • De levensverzekering moet zijn afgesloten om een rente of kapitaal op te bouwen bij leven en/of bij overlijden.
  • Looptijd contract: minimum 10 jaar.

Belasting op uitkeringen

  • Geen taks op toegekende winstdeling.
  • Levensverzekering afgesloten voor 55 jaar: Bij uitkering op einddatum (of afkoop na 60 jaar) wordt een anticipatieve taks van 8,00% geheven door de verzekeraar op de 60ste verjaardag van de verzekerde. De anticipatieve taks heeft een bevrijdend karakter.
  • Levensverzekering afgesloten (of verhoogd) vanaf 55 jaar: Bij uitkering op einddatum wordt een anticipatieve taks van 8,00% geheven door de verzekeraar op de 10de verjaardag van de polis. De anticipatieve taks heeft een bevrijdend karakter. Het tarief van 8,00% is eveneens van toepassing bij uitkering voor de 10de verjaardag van de polis en na 60 jaar, maar enkel in geval van werkloosheid met bedrijfstoeslag (‘brugpensioen’), pensionering op de normale datum of in de 5 jaar voordien. Indien niet aan die voorwaarden voldaan is, bedraagt het tarief 33%.
  • Een gedeeltelijke of volledige afkoop voor 60 jaar is fiscaal nadelig aangezien een bedrijfsvoorheffing van 33% (te verhogen met de gemeentebelasting) verschuldigd is. Deze wordt door de verzekeraar afgehouden en via de personenbelasting verrekend.

Voor meer vragen of info maak uw afspraak: bel 011/293 080 of kom langs tijdens onze openingsuren.  

 

 

Lees het volledige bericht

Overschakelen naar het winteruur? Tips om veilig te fietsen in het donker.

De klok wordt dit weekend weer verzet, reden om je fiets aan de kant te zetten? Nee hoor, in het donker fietsen kan prima! Hier enkele tips.

  • Zorg voor uitmuntende verlichting in het donker, stel je fietslamp goed af zorg voor losse lampjes op je kleding
  • Neem reservebatterijen en/of een reservelampje mee
  • Geen donkere kleding of zorg reflecterende vest
  • Uiteraard is een helm een must voor de veiligheid
  • Kies je route slim, neem routes die je kent want de weg vinden is een stuk lastiger in het donker
  • Rustig aan in de bochten
  • Fiets zonder muziek, door muziek te beluisteren vermindert je alertheid in het verkeer
  • Gebruik geen smartphone tijdens het fietsen, maar neem die gerust mee voor in geval van nood

bron:

  • tekst website zijwielrent
  • http://www.lokalepolitie.be
Lees het volledige bericht

Verhoudingsgewijs steeds meer ongevallen met vluchtmisdrijf

Bij meer dan de helft van die ongevallen is een fietser of voetganger betrokken Verhoudingsgewijs is er bij steeds meer ongevallen waarbij iemand gewond raakt of  sterft sprake van vluchtmisdrijf. 10 jaar geleden waren 9% van alle letselongevallen ongevallen met vluchtmisdrijf. In 2017 ging het over 11% van alle ongevallen, zo blijkt uit een nieuwe statistische analyse van Vias institute op basis van cijfers van de FOD Economie.  Voetgangers en fietsers zijn oververtegenwoordigd in ongevallen met vluchtmisdrijf: ze zijn bij 1 op de 2 ongevallen betrokken. Om dit fenomeen te bestrijden zijn de straffen recent nog verhoogd.

1 ongeval met vluchtmisdrijf elke twee uur

Vorig jaar zijn ongeveer 4200 ongevallen met doden of gewonden gebeurd waarbij als verzwarende omstandigheid vluchtmisdrijf is gepleegd. Het gaat dus over bijna 1 ongeval elke 2 uur. Dat is een lichte daling ten opzichte van 10 jaar geleden (-5%). Maar in dezelfde periode is het totale aantal letselongevallen veel sterker gedaald (-22%). Vandaag gebeuren verhoudingsgewijs dus meer ongevallen met vluchtmisdrijf dan 10 jaar geleden. (11% ten opzichte van 9%). Het fenomeen zwakt dus niet af. Vooral in Brussel is de situatie zorgwekkend. Meer dan 15% van alle ongevallen gaan daar gepaard met vluchtmisdrijf (ten opzichte van 11% in Vlaanderen en 9% in Wallonië).

Fietsers en voetgangers in meer dan 1 op de 2 gevallen betrokken

Fietsers en voetgangers zijn in het algemeen betrokken in 24% en 12% van alle letselongevallen, maar in 34% en 23% van alle ongevallen met vluchtmisdrijf. Ze zijn dus oververtegenwoordigd in dit type ongevallen. Meer dan de helft (54%) van alle gestorven weggebruikers in een ongeval met vluchtmisdrijf zijn voetgangers en bijna 1 op de 5 (18%) is een fietser. 18% van de ongevallen met vluchtmisdrijf gebeurt ‘s nachts. In het algemeen gebeuren 13% van de letselongevallen ‘s nachts. Meer dan 8 op de 10 ongevallen met vluchtmisdrijf gebeuren dus overdag.

Vooral jonge mannen

Vias institute analyseerde het profiel van 850 bestuurders die door een rechter veroordeeld werden om een sensibiliseringscursus te volgen nadat ze betrokken waren in een ongeval met vluchtmisdrijf.
86% van hen waren mannen. Meer dan 50% hiervan was jonger dan 25 jaar op het moment dat ze vluchtmisdrijf pleegden. Bij 42% van de ongevallen was de bestuurder onder invloed van alcohol en/of drugs. 16% reed rond zonder geldig rijbewijs of verzekering. De meesten van hen waren jonge bestuurders die niet mochten rijden tijdens de weekendnachten of die te jong waren om hun rijbewijs te halen. Enkele oudere bestuurders waren al veroordeeld tot een verval van recht tot besturen na het plegen van andere misdrijven.

Welke factoren bevorderen vluchtmisdrijf?

De meeste mensen hebben genoeg zelfcontrole om met emoties van schaamte, angst en schuld om te gaan en proberen de situatie op te lossen door het slachtoffer te helpen en zo veel mogelijk de schade te beperken of te herstellen. Bij wie toch vluchtmisdrijf pleegt, spelen volgende factoren vaak een rol:

  • Alcohol of drugs, papieren niet in orde: Alcohol en drugs bemoeilijken het nemen van rationele beslissingen. Bestuurders hebben schrik om gestraft te worden. De kans om gepakt en strenger gestraft te worden voor het vluchtmisdrijf dan voor de oorspronkelijke reden van het ongeval, komt simpelweg niet in hem op.
  • Schrik voor hun imago: Sommige daders maken zich zorgen over hun imago en hun sociale positie. Gepakt worden als ze een zware overtreding hebben begaan, kan hun reputatie schaden. Ze willen koste wat het kost vermijden dat dit naar buiten komt.
  • Afwezigheid van moreel besef: Voor een kleine groep van daders is het niet de angst die hen aanzet om de vlucht te nemen, maar eerder een totaal gebrek aan moreel besef. Die mensen kunnen in twee groepen verdeeld worden: de ‘gokkers’ en de ‘egoïsten’. De ‘gokkers’ houden ervan om risico’s te nemen. Vluchtmisdrijf plegen is in die zin voor hun een uitdaging. De ‘egoïsten’ zijn meer rationeel en houden simpelweg geen rekening met anderen. Ze hanteren hun eigen regels en ze zijn ervan overtuigd dat het ongeval te wijten is aan het slachtoffer.

De straffen

Sinds 15 februari zijn de straffen voor vluchtmisdrijf verstrengd. Er is nu een verschil tussen ongevallen met gewonden en ongevallen met doden. In het eerste geval wordt de schuldige bestraft met een gevangenisstraf van 15 dagen tot 3 jaar en/of een boete van 3200 euro tot 40.000 euro, en een verval van recht tot sturen van 3 maanden tot 5 jaar of zelfs definitief. Als een ongeval de dood tot gevolg heeft, kan de gevangenisstraf tot 4 jaar gaan. Om terug te mogen rijden, moet de veroordeelde theoretische, praktische en psychologische proeven afleggen.

Conclusie

Zwaardere straffen voor vluchtmisdrijf zijn logisch, maar we mogen niet te optimistisch zijn over hun ontradend effect. De pakkans heeft een grotere impact. Rijden onder invloed van alcohol en rijden zonder verzekering zijn omstandigheden die vaak leiden tot vluchtmisdrijf. Door de inspanningen op te drijven om tegen deze inbreuken op te treden, wordt ook de strijd tegen vluchtmisdrijf opgedreven.

Daarnaast moet de verkeersopvoeding zich niet enkel focussen op de verkeersregels en het begrijpen van verkeerssituaties. Ook de morele codes, zoals ‘burgerzin’ en het respect voor de anderen moet aan bod komen. Beseffen dat een ongeval veel leed veroorzaakt aan de slachtoffers en dat die willen weten wat er werkelijk is gebeurd, kan een enorme impact hebben.

 

bron https://www.vias.be
Contactpersoon Stef Willems, woordvoerder Vias institute

Lees het volledige bericht